Niet alleen applaudisseren, maar ook investeren

Het is voor veel start-ups dé manier gebleken om de onderneming van de grond te krijgen en tegelijkertijd is het voor veel mensen een uitgelezen kans om een steentje bij te dragen aan een goed idee, een fantastisch product of een onmisbare dienst. Geen wonder dan ook, dat steeds meer jonge ondernemers beginnen met crowdfunding.

Niet alleen in de Verenigde Staten is deze manier van financiering groot, maar ook in Nederland ontdekken startende ondernemers en early adopters de kansen en voordelen van crowdfunding. Er ontstaan jaarlijks steeds meer en haalbare ideeën en daarbij dus ook crowdfundingsplatformen. Naast de reguliere crowdfunding-websites zijn er tevens platformen die zich specifiek richten op het crowdfunden van ondernemersideeën. In 2014 werd er met crowdfunding maar liefst 63 miljoen euro opgehaald – een verdubbeling ten opzichte van 2013.

Live crowdfunding

Het mag dan ook duidelijk zijn dat crowdfunding leeft in Nederland. En waar crowdfunding van oorsprong natuurlijk een online initiatief is, hoeft dit natuurlijk niet altijd zo te blijven. Dat is dan ook het uitgangspunt van CROWDF€ST – het eerste Nederlandse evenement dat helemaal in het teken staat van crowdfunding, maar dan offline.

Het idee van CROWDF€ST is simpel: op het tweedaagse festival op vrijdag 25 en zaterdag 26 september kregen bezoekers afgelopen weekend de kans om te investeren in ideeën waarin ze geloven. Deze ideeën werden gepresenteerd door start-ups, kunstenaars, professoren, muzikanten en koks en iedereen die een inspirerend plan heeft om een nieuw product of een nieuwe dienst op de markt te brengen. Wie wil investeren in een idee dat hen aanspreekt, kan dit al met een paar euro doen.

“Bij dit festival is de crowd de baas. Bezoekers genieten niet alleen van een uniek festival, maar bepalen via LIVE crowdfunding ook samen welke ondernemers en creatieven door kunnen gaan met hun plannen.” – Simon Douw, directeur crowdfunding adviesbureau Douw&Koren en organisator CROWDF€ST

Ruimte voor ideeën en investeringen

logoHet crowdfundingfestival CROWDF€ST wordt georganiseerd door crowdfunding adviesbureau Douw&Koren en StartupAmsterdam en vond afgelopen week plaats tijdens de Amsterdam Capital Week. Voor CROWDF€ST is maar liefst 4000 m2 van de eventlocatie B.Amsterdam omgebouwd tot een compleet festivalterrein met podia, presentaties en foodtrucks.

“Wat CROWDF€ST doet voor de stad is niet alleen vernieuwend, het voegt ook echt iets toe aan onze economie. De impact van crowdfunding op startups neemt toe, steeds vaker krijgen ondernemers juist op die manier een belangrijk deel van hun financiering rond.” – Kajsa Ollongren, wethouder Economie van Amsterdam

Met meer dan vijftig interessante start-ups en creators en de meer dan 3.000 bezoekers, was de eerste editie van CROWDF€ST een groot succes te noemen.

Hoe vond je dit artikel?